به گزارش قدس آنلاین، محمد جعفری، صبح امروز و همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی در نشست خبری خود با اشاره به این که تمام فعالیتهای معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی از جمله برنامه درسی ملی ترسیم شده است، تصریح کرد: رویکرد اصلی ما مدرسه محوری، کیفیت بخشی، جامعیت، علمی و تخصصی بودن برنامهها و همسویی با سیاستهای دولت در زمینه عدالت محوری و محرومیت زدایی است.
به گفته جعفری، برای اجرای مؤثر برنامهها، ساختار فعالیتها بهصورت هرمی از سطح کلاس تا سطح ملی طراحی شده است تا ضمن افزایش مشارکت، عدالت آموزشی و تربیتی نیز محقق شود.
وی با اشاره به همکاریهای بینبخشی و استفاده از ظرفیت استانها گفت: در قالب تفاهم نامههای مشترک با مدیران کل و معاونان تربیت بدنی و سلامت استانها، برنامههای منطقهای و مدرسهای را با نگاه کارشناسی و تیمی تدوین کردهایم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای اجرای برنامه های طراحی شده در دو بخش کیفیت بخشی و همچنین توسعه عدالت آموزشی و تربیتی چهار مولفه تعریف شده که نخستین مولفه منابع انسانی به لحاظ کمی و کیفی است.
جعفری،در همین زمینه ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر ۴۱۰ دانش آموز یک معلم ورزش داریم. در واقع الان ۳۴ هزار و ۲۵۰ معلم ورزش در مدارس حضور دارند در حالی که این رقم حداقل باید ۵۰ هزار معلم تربیت بدنی باشد . بنابراین بیش از ۱۵ هزار و ۷۵۰ معلم ورزش کم داریم که این کمبود باید از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان و حق التدریسیها جبران شود.
به گفته وی در سال جاری ۵۲۶ دبیر تربیت بدنی از طریق آزمون استخدامی و ۶۲۵ معلم ورزشی هم به صورت حقالتدریس جذب شدهاند. همچنین بخشی از کمبود نیرو از طریق آموزگاران و ساماندهی ابلاغ درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی جبران میشود.
جعفری سپس از آغاز برگزاری المپیاد درون مدرسه ای در ۷۲۷ منطقه آموزشی کشور از روز ۲۶ مهر خبر داد و گفت: افتتاحیه این رویداد ورزشی شنبه آینده و همزمان با شروع هفته تربیت بدنی با حضور وزیر آموزش و پرورش در منطقه ۱۴ تهران انجام می شود.
معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به حضور موفق تیمهای دانشآموزی ایران در مسابقات بینالمللی گفت: تیم ملی دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در رقابتهای ژیمنازیاد زیر ۱۸ سال در بحرین با شرکت در ۸ رشته ورزشی و حضور ۱۲ تیم، موفق به کسب ۴۷ مدال شامل ۲۶ طلا، ۸ نقره و ۱۳ برنز شد و در میان ۶۷ کشور، مقام پنجم را به دست آورد.
به گفته جعفری، در مسابقات ژیمنازیاد زیر ۱۵ سال که فروردینماه در صربستان برگزار شد نیز، دانشآموزان کشورمان در قالب ۲۳ تیم دختران و پسران در ۱۲ رشته ورزشی شرکت کردند و موفق به کسب ۸۶ مدال (۲۹ طلا، ۲۸ نقره و ۲۹ برنز) شدند که رتبه ششم جهانی را برای ایران به همراه داشت.
جعفری با اشاره به ادامه این روند گفت: در حال حاضر، فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور برای اعزام تیمهای فوتسال دختران و پسران دانشآموز به مسابقات بینالمللی برنامهریزی کرده و تاکنون پنج اردوی انتخابی برگزار شده است.
به گفته وی تیمهای والیبال دختران و پسران ایران نیز در آذر امسال به چین اعزام خواهند شد.
وی سپس به بحث فضاهای ورزشدانش آموزی پرداخت و گفت: نقش فضا در کیفیت آموزش و تربیت بدنی بسیار مهم است. در واقع مدرسه فقط محل آموزش دروس نظری نیست؛ بلکه باید محیطی ایمن و استاندارد را برای فعالیت بدنی دانشآموزان نیز فراهم کند. در همین راستا، طرح «میدان همدلی» با هدف توسعه فضاهای ورزشی و بهداشتی با مشارکت خیرین، شهرداریها، بخشداریها و مردم در حال اجراست.
به گفته وی طبق آمارهای احصا شده از استان ها ، سرانه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش در حال حاضر ۳۸ صدم مترمربع است که ۲۱ صدم آن درون مدرسهای و ۱۷ صدم دیگرش برونمدرسهای است .
معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: طبق این قانون، آموزش و پرورش موظف است تا پایان برنامه، سرانه فضاهای ورزشی دانشآموزی را تا یک متر مربع افزایش دهد. در این راستا، طرح “میدان همدلی” با نگاه عدالت آموزشی، مشارکت محور و درون مدرسهای اجرا میشود و خیران مدرسهساز نیز در کمیسیون ویژهای به نام «مدرسه یاری» مشارکت فعال دارند.
معاون تربیت بدنی اظهار کرد: در قالب این طرح، تا پایان اسفند امسال پروژههای متعددی در استانها تکمیل خواهد شد. تاکنون با ابلاغ سه همت اعتبار و مشارکت خیران، شهرداریها و مردم، دهها فضای ورزشی جدید در تابستان به بهرهبرداری رسیده است که دانشآموزان از آن در قالب کانونهای تابستانی استفاده کردند.
به گفت وی فضا، تجهیزات، منابع انسانی و برنامه، چهار ضلع کیفیت در آموزش و تربیتبدنی هستند و تمام تلاش ما این است که این اضلاع در کنار هم توسعه یابند تا نشاط، سلامت و عدالت آموزشی در مدارس کشور نهادینه شود.
جعفری سپس به بحث مراقبان سلامت پرداخت و گفت: بیش از ۶ هزار مراقب سلامت داریم که این تعداد کافی نیست و باید کمبود راجبران کنیم. البته تعدادی در رشته بهداشت مدارس استخدام کردیم و امسال نیز شماری استخدام می کنیم، از خانه های بهداشت و سفیران سلامت استفاده خواهیم کرد، در بخش کیفیت بخشی برنامه ها دستورالعمل شمیم طراحی کردیم که در فرایند مستندسازی است، این طرح زمانبر است اما ارتقای تربیت بدنی و سلامت اولویت ما است، ما به دنبال همایش و نمایش نیستیم بلکه دنبال ارتقای فنی و کیفی هستیم.
وی در خصوص طرح مهارت آموزی، گفت: بحث مهارت آموزی در کنار دیگر طرح ها قرار می گیرد، بر اساس قانون هفتم باید ۶ میلیون دانش آموز مهارت شغلی، حرفه ای و ورزشی داشته باشند که ما اکنون بیش از سه میلیون متقاضی مهارت آموزی داریم که ۲ میلیون در دوره ارزشیابی شرکت کردند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قبول شدند، برای بهتر اجرایی شدن مهارت آموزی نظرات کارشناسان و دانش آموزان نیز لحاظ شده است.
جعفری، با اشاره به اهمیت کیفیت بخشی ورزش دانش آموزی، اصریح کرد: برنامه هایی در این زمینه اجرایی شده که یکی از آن ها نرمش صبحگاهی در مراسم آغازین مدرسه است ، همچنین کلیپ هایی با نام ضربان مدرسه با رویکرد آموزشی، تربیتی و هویتی تهیه و پخش خواهد شد. ضمن این همه در تلاش هستیم تا برنامه ای طراحی کنیم که در هفته ۲ ساعت و نیم به درس تربیت بدنی اضافه شود، باید مدرسه را به عنوان میدان پویا در نظر بگیریم
وی ادامه داد: مولفه آخر در بحث سلامت و تربیت بدنی تامین تجهیزات ورزشی و بهداشتی مدارس است، در این راستا بیش از ۶۴ هزار مدرسه را با طرح مهر پوشش دادیم، در قالب این طرح یک میلیون قلم کالای ورزشی و بهداشتی به استان ها اعزام شد.
جعفری در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اسکلتی دانش آموزان گفت: ناهنجاری اسکلتی را انکار نمی کنیم، ما بر سواد حرکتی تاکید داریم و اگر دانش آموز از همان ابتدا سواد حرکتی را بیاموزد، بی تردید ناهنجاری اسکلتی کمتر رخ می دهد، بر این اساس نیز ما در دو بخش سلامت و تربیت بدنی برنامه داریم به طوری که ۳۲ کانون تندرستی با رویکرد اصلاح ناهنجاری قامتی و افزایش سواد حرکتی در سطح کشور راه اندازی کردیم.




نظر شما